Safire Mökki mainos

torstai 22. lokakuuta 2015

Kuumetta, muttei venekuumetta

(Vesi on todella matalalla)
"Karhunpoika sairastaa,
häntä hellikäämme
lääkkehillä hoidelkaa
Nalleystäväämme
uni paras lääke on
sitä nauttikaamme
Nalleraukan kuntohon
aamuksi jo saamme." ( R.R. Ryynänen )

Viime päivitykseni tehtyäni ajattelin vain olevani hiukan väsynyt ja yskäinen. No, pitihän sitä käydä lääkäri tädin pakeille.  Tämä tutki, kuunteli keuhkot ym. Sitten tietenkin lähetti keskiaikaiseen kidutuskammioon. Täällä (kiduttaja), laboratorion hoitaja iski kurkkuun metrin mittaisen koivu halon sekä imi verta lailla teurastajan. Lopputulos tästä kaikesta oli viikon melkein kahde viikon sairausloma. Häh,  mitä sellainen pieni tulehdus nyt aikamiehelle voisi. Olen siis ollut todella kotona sängyssä ja lueskellut vanhoja venelehtiä. Uusimmassa Venelehdessä oli oikein mukava juttu muistakin veneily aiheista blogeista kuin tämä. 

No nyt pääsi sitten taas veneelle kun oli pakko käydä nostamassa oma kaunokaisemme ylös vedestä. Onnekesi tässä oli apuna naapurin nuori mies, meripartiolainen. Albatross / Vilkas odotti kiltisti laiturissamme, aika yksinäisen näköisenä. Veneeseen astuttuani laitoin virrat päälle ja tarkistin Victron akkumonitorista akkujen lataustilan. Ja hyvältähän se näytti kuten pitikin. Moottori käyntiin ja sitten annoin käydä hetken ennen ajoon lähtemistä. Moottorista ei juuri savua tullut käynnistyksen yhteydessä, eli ei hävettäisi käynnistää kylmää moottoria täydessäkään satamassa. Ensimmäinen ajomatka olikin sitten lyhyempi. Vaimon siskon mies hyppäsi kyytiin laiturilla ja ajoimme yhdessä heidän veneelle laiturin toiseen päätyyn. Siinä sitten olivat kaverukset hetken kellumassa vieretysten.  Meillä "kippareilla" olikin aikaa hetken harmitella syksyn saapumista ja veneiden nostamista vesiltä. Kyllä meidän vene näyttää pieneltä kun vieressä on toinen saman pituinen vene. Tosin onhan tuo Scand leveämpi ja korkeampi kuin Albatross. Tässä vaiheessa siirryin takaisin kotiin nukkumaan kuumetta pois. 

Matka meni veneillä vallan hienosti ja matkaahan satamastamme oli jälkikäteen tarkistettuna huimat 1,21 mailia. On noi plotterit hyviä välineitä. Saas nähdä millaiseen plotteriin, kaikuun ja VHFään tulen päätymään ensi kesäksi Family Cruiseriin. Ehdotuksia otetaan vastaan, sana on vapaa.... Toki myös mahdollinen tutkakin kiinnostaa, sen verran olen kuullut kehuja Millenium Falconin tutkasta. 

Suomenojalla oli kuulemma Kuljetus Karttunen jo etukäteen paikalla. Arvostan moisia ammattilaisia jotka pitävät aikatauluista kiinni. Meidän veneet nostettiin peräkkäin paikoilleen ja nostamisen jälkeen ne pestiin välittömästi perässä seuranneen pesurin avulla. Molemmat veneet pestiin törmäyslistasta alaspäin. Seuraavana päivänä naapurin meripartiolainen kävi vahaamassa Vilkkaan törmäyslistan alapuolisen osan. Nyt kelpaa esitellä venettä. Melkein kannattaan muutenkin vahata vene tuolla Suomenojalla talvea vasten, on sitten keväällä helpompi pestä puhtaaksi. Kuten kuvasta näkee niin Vilkkaalla on taatusti tukevat pukit talveksi. Meillä tämä on ensimmäinen vene joka ei talvehdi kumipyörien päällä vaan tukevasti jalustalla. Talveksi sitten laitamme vielä Vilkkaan katolle kolme A-pukkia joiden päälle tulee kunnollinne paksu peite. Potkuri oli tummunut tasaisesti eikä siinä ollut mitään havaittavaa "rokkoa".

Vaimon siskon miehelle suuret kiitokset avusta moottorin kanssa. Nyt on vaihdettu Yanmariin tuoreet öljyt talveksi ja glykolit ovat ajettu läpi raakavesi puolen.
Soitin vielä Leeveneelle ja tarkistin moottoriöljyn määrän. Palvelu toimi mainiosti. Albatrossin moottorihan sijaitsee melkoisen syvällä rungossa. Perus huollot ja tarkistukset on helppo tehdä itsekin, mutta olen antanut ammattilaisen vaihtaa vesipumpun siipipyörän ja hihnat. Ja keväisin on ollut pakko ajaa moottorilla ensin puolesta tunnista tuntiin ennen turbon täydellistä toimintaa. Mitä olen muiltakin turbo Yanmar moottorien omistajilta kuullut samoja juttuja on heilläkin. Koneen kannessa oli max kierrokset ilmoittava laatta ja totesin tämän toimivan ainakin meillä. Kesällä pidimme ajossa kierrokset noin 2500 mutta kokeilimme maksimi vauhtia jolloin kierrokset oli karvan alla 3500.... Aivan loistava moottori, niin kuin voi vain olettaa säännöllisesti huolletulta moottorilta.


Nyt sitten sairastetaan hetki ennen veneen lopullista tyhjentämistä talveksi.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti