Safire Mökki mainos

perjantai 29. heinäkuuta 2016

Ja kotimatka alkakoon

Reissu on kääntynyt jo kohti kotia. Sandöstä tulimme tänne Tistronskäriin. Ensimmäisenä iltana lasten mentyä nukkumaan juhlistimme kavereidemme kanssa heidän viimeistä iltaa kanssamme tällä reissulla. Veneessämme on aina yksi pullo Ballet-kuohuviiniä "pahan päivän " varalle. Ehkä pikemminkin hyvän päivän nautintoon...

Rantakalliot olivat mahtavalla näköalalla ja suoraan auringonlaskuun. Istuimme ihan pienen hetken paikoillamme ihaillen tuota näkyä ja painuimme kukin omille veneillemme. Kaverimme lähtivät seuraavana aamuna kohti Hankoa joten jäimme sitten vaimon siskon perheen kanssa saarelle. Aamulla kävimme uimassa kallion toisella puolella ja vesi oli varmasti yli 20-asteista, kun itsekin uin oikein mielelläni. Tuolta kalliolta yritimme tähyillä yhtä reissullamme kokemaamme luonnonrantaa, Södra Benskäriä.

Uinnin ja lounaan jälkeen suuntasimme naapurisaarelle ( Kyrkskär ). Täällä oli todella mahtavat kallio muodostelmat. Tuollaista kalliomuodostelmaa en osannut odottaa löytäväni täältä. Ehkä ennemmin Korsikalta, mutta en Suomesta. Todella isoja lohkareita peruskalliota on lohkeillut ja muodostanut luolia ja kielekkeitä. Suuret korkeuserot ovat vaikuttavia. Tunnelmaa voisi kuvailla jotenkin kirkkomaiseksi kuten Espoonlahden kirkossa tai Temppeliaukion kirkossa. Rannassa on hienot silokalliot, josta pesueemme sulahti mereen kuten hylkeet. Itse katselin tuota telmimistä oikein mielelläni. Toivottavasti olemme saaneet annetuksi lapsillemme paljon elämyksiä, joita muistella aikuisena. Onneksi nuorimmat lapsemme vielä tulevat mukaan ilomielin. Itsekin saa heidän tuohuistaan paljon iloa ja hyvää mieltä. Täältä kallioiden koloista löysi myös vaimon sisko kasan kanttarellejä, jotka päätyivät illan sienirisottoon. Ja oli muuten maukasta murkinaa.

Lopulta nukuttuamme pari yötä täällä lähdimme paikkaan jota meidän veneen lapset olivat ehkä eniten odottaneet, Hangon Itamerenporttiin. Saimme veneemme C-laituriin paikalle jossa oli koirien ulkoilutusalue. Koirathan käyttivät heti tilanteen hyödyksi ja menivät jättämään omat chatti merkintänsa kallioille. Veneisiin täytimme vettä ja laitoimme akut latautumaan. Pienessä sadekelissä lähdimme kylille kauppaan. Matkaan tarttui ruokaostoksien lisäksi kenkiä jos jonkinmoisia. Sitten olikin saunan vuoro. Naisilla oli kuulemma todella mahtava sauna ja samaa sanoisimme me miehet omasta saunastamme. Saunoimme ensimmäisen kerran täällä ja poika pyysi lupaa saunomiseen sitten ruokailun jälkeen uudelleen. Se mitä lapset olivat odottaneet oli hetki kun pääsimme syömään pizzaa ravintolaan. Ja kyllähän tuo ruoka maistui meille kaikille. No, takaisin satamaan tullessa kohtasimme vanhan melontakeverini joka oli myöskin menossa saunaan. Oli todella mukava turista löylyissä veneilyistä, ym. Poikakin jaksoi kuunnella tarinoita hyvät tovit. Illalla nukkumaan mennessä kuuntelimme rannan disco menoa. Vanhat tutut hitit laittoivat melkein jalkoja vipattamaan.

Aamu saunan ja amiaisen jälkeen suuntasimme rannalle uimaan ja syömään jäätelöitä. Lapset pitivät tuosta rannasta todella paljon ja nauttivat merestä koko pienen sydämensä kyllyydestä. Tämän jälkeen menimme puistoon jossa lasten teki mieli " Taivaskeinuun ". Ja olihan se hienoa katsella kun nuoret tekivät voltteja tuolla ylhäisyydessä.  Mutta kaikki kaupungissa touhuaminenkin sai loppua aikanaan. Lähdimme taas ajelemaan seuraavaan paikkaan lähemmäs kotia. Kahdelta lähtö satamasta ja heti tukipurje ylös. Suunta kohti itää ja Stora Fagerötä. Mutta minne päädyimme onkin seuraava tarina.