Safire Mökki mainos

torstai 13. heinäkuuta 2017

Suuri meriretki vol 5, vuosi 2017 osa 2

Taalintehtaalta lähtiessämme suunnistimme kohti Brännskäriä. Kohtuullisen lyhyt ajelu kelpasi tähän päivään. Kipparinna oli kehunut saarta kauniiksi ja mukavaksi keväisen melontaretkensä yhteydessä. Mukavan oloinen paikka heti ensisilmäyksellä minunkin mielestä. Uusi laituri jossa myös sähköä saatavilla. Kävimme kiertämässä luontopolun ja ihastelemassa maisemia jotka kyllä kelpasivat. Ja illalla suunnittelimme kartan ja lasillisen valkoviiniä seuraavan päivän matkaa.
Aamulla lähdimme meille ajoissa liikenteelle eli irroitimme köydet varmasti jo kahdeksalta. Tarkoituksena päästä mahdollisimman kauas länteen. Valitsimme reitiksemme pohjoisesta Ahvananmaata lähestyvän reitin ja päädyimme lopulta Enklingeen. Matkan varrella nostimme kohteliasuus viirin saalinkiin. Valitettavasti väärään puoleen. Onneksi huomasimme virheemme ennen kuin suurempaa vahinkoa tapahtui.

Matkalla oli aikaa nauttia riippumaton tuomasta rauhallisesta keinutuksesta. Kipparinna kuulemma luki naisten lehtiä vaikka yllätimme hänet nukkumasta. Poika luki riippumatossa 3 Etsivää kirjaa ja neiti Hercule Poirot tarinaa... ja vain mina, kippari, raadoin ruorissa koko pitkän matkan ajan.

Enklinge on rauhallinen ja mukava satama. Sähkö kuului satamamaksuun ja teinit olivat tyytyväisiä kun saivat ladattua tietoteknisiä laitteitaan. Laitoimme veneemme satamakapteenin ohjeiden mukaan kylkikiinnitykseen. Satamassa oli grillipaikka ja puucee. Lisäksi satamassa oli polkupyöriä lainattavaksi. Otimme pyörät illalla käyttöön ja kävimme tutustumassa Hermasin museotilaan. Todella idyllinen ja lähes maukas paikka. Saimme nauttia hetken lähes kesäisestä lämmöstä päivällä. Toki yöllä oli lämmintä vain 5 astetta plussan puolella. Onneksi meillä oli veneessä lämmitin, tai olisi se saanut toimiakin. Nyt kipparinna joutui kiilautumaan aivan kylkeen kiinni pysyäkseen lämpöisenä. Satamassa oli lisäksemme vain kolme muuta venettä. Illalla katselimme sääennusteita ja päätimme lähteä jatkamaan matkaa aamulla. Vaikka tuulta oli luvassa kiitettävästi suuntaisimme lähes seuraavaan saareen eli Seglingeen. Tänne emme kuitenkaan päätyneet vaan aivan toisaalle....