Safire Mökki mainos

maanantai 27. syyskuuta 2021

Kauden viimeinen veneily viikonloppu

"Se jolla on varaa olla kärsivällinen voi saada minkä haluaa" ( Benjamin Franklin )

Olemme kärsivällisiä luonteeltaamme. Paisi silloin kun kärsivällisyyttä ei riitä mihinkään....

Viikonloppuna saimme purjehdittua kahtena päivänä. Lauantaina kävin kaverini kanssa vesillä. Tällä kertaa tuuli oli melkoisesti sellainen minkä katsoinkin sää sovelluksesta. Sivu myötäisessä pääsimme merelle jolloin tuuli olikin melkoisen hyvä sivutuuli. Tasaista tuulta oli tarjolla jolloin purjeiden säätäminenkin onnistui kohtuullisesti meiltä amatööreiltä.  Vauhtia piisasi meille sopivasti ja matkasimme ihan Bylandetin kohdalle josta käännyimme takaisin kohti kotia. Kotona olin tehnyt reittisuunnitelman valmiiksi B&G:n sovelluksella ja tuota suunnitelmaa pyrimme noudattamaan. Paluumatkalla Kytön jälkeen käännyimme kohti Pentalaa. Tässä alkoikin luoviminen. Ja ainakin tällä tuulella sekin oli kivaa. Lopulta kuitenkin laskimme purjeet ja tulimme moottorilla kotisatamaan. Matka-aika oli alle neljä tuntia satamasta satamaan.

Kuva: J.Ojaniemi

Sunnuntaina pääsimme Kipparinnan kanssa kaksistaa vesille. Nyt teimmekin toisin kuin olimme tehneet aikaisemmin. Eli kun pääsimme satamasta laitureiden ulkopuolelle Kipparinna nosti purjeet ylös ja minä ohjasin. sitten vaihdoimmekin rooleja. Eli lähdimme heikolla tuulella purjehtimaan lähes myötäisellä kohti suuria meriä. Kipparinna oli pinnassa ja minä pyrin säätämään purjeita parhaan taitoni mukaan.  Matka sujui, aurinko paistoi ja seura oli varsin mukavaa. Mitä muuta sitä voisi sunnuntai päivältä toivoa. Harjoittelimme myötätuuli käännöksiä kunnes päätimme käynnistää moottorin.

Veneilimme lopulta Pentalan ympäri. Olihan sekin mukavaa. Toki huomasimme tarkkailevan sekä paperi karttaa että B&G:n plotteria. Mikäs meidän syväys olikaan, entä onko matkalla jotain sähköjohtoa josta pitäisi olla huolissaan. Uusia asioita meille. Voi olla että hävettäisi jos ajaisimme ihan kotivesillä matalaan ja olisimme kölistä kiinni. Hassua sekä erilaista liikkua purjeveneellä moottorilla kuin purjein. Harjoitus tämäkin.

Ihmettelimme ettemme olleet kertaakaan tämän mahtavan veneilykauden aikana kertaakaan Espoon upeissa ulkoilusaarissa. Varmaan ensimmäinen kerta kahteen kymmeneen vuoteen kun jää kotirannat koluamatta.

Lauantaina saimme vieraita tyttärestä ja vävystä. Tulivat saunomaan ja samalla toivat uuden veneen kunniaksi pullollisen kotimaista rommia. Illalla saunan jälkeen nautimme muutaman lasillisen tätä jaloa juomaa.  Nyt on meidän kauden 2021 veneilyt veneen nostamista vailla valmis. Hulppea kausi takana. Saimme vielä veneillä vanhalla veneellämme Ahvenanmaalle ja takaisin ja lopuksi pääsimme kokemaan purjehduksen jännitystä sekä huumaa.

Laskimme hiukan tekemisiämme. Family Cruiserilla veneilimme kesän aikana noin 425 merimailia. Purjeveneellä liikuin noin 185 mailia. Eli yhteensä veneilin noin 610 mailia kauden 2021 aikana. Sydämmeltäni olen veneilijä joka tällä hetkellä nauttii purjehduksen tuomasta jännityksestä sekä haasteista. Kärsivällisesti eteenpäin, uutta oppien ja elämästä nauttien on tämäkin kesä mennyt. Odotamme innolla kevättä 2022 ja uusia purjehduksia. Osaammekohan enään ollenkaan mitään mitä tällä kaudella on tullut opituksi vai olemmeko taas aivan alkupisteessä?