Safire Mökki mainos

torstai 29. kesäkuuta 2017

Suuri meriretki vol 5, vuosi 2017 osa 1

Suuri meriretkemme alkoi jo juhannuksesta mutta, en ole ehtinyt päivittelemään menojamme tänne. Olimme ensinmäistä kertaa juhannusta viettämässä merellä. Mukaan pääsivät kummi poika perheineen. Lapset seilasivat kanssamme juhannusaaton aamulla Elisaareen. Matka meni sujuvasti eivätkä lapset lähes huomanneet Porkkalanselkää.... Illalla kävimme juhannus saunassa ja istuimme iltaa. Ihan parasta elämää. Tietenkin lauantaina kiersimme perinteisesti luontopolunkin. Sunnuntaina veimme  "laina lapset" Inkooseen jossa tankkasimme Veneeseen Dieseliä sekä vettä. Tästä eteenpäin kuljemme Meriretkeämme ihan oman perheen kesken toisin kuin edellisinä vuosina. Lopulta päädyimme Golisnäsiin yöksi ja saunomaan. Täällä on vapaaehtoinen laiturimaksu ja saunamaksu yleisellä vuorolla 2 euroa henkilöltä. Perhesauna vuoro maksoi vain 10€ joten otimme tunnin saunavuoron perheellemme.
Nyt kun kerran lomamme oli alkanut kunnolla oli kova tarve päästä jatkamaan matkaa. Maanantaina aamulla ampaisimme lähes tukkaputkella ajaen ( 6,7 solmua ) Byxholmeniin. Tuuli mukavasti lounaasta ja saimme veneen mukavasti poijuun ja rantaan kiinni. Saarta kiertäessämme löysimme paljon mielenkiintoisia juttuja ja paikkoja. Oli komeaa saarten välistä paikkaa jonne ajattelimme joskus kokeilla veneellä ajamista. Komeita kallioita ja mahtava itsepalvelusauna.

Illalla iltaa istuessamme nautimme viileästä kesäillasta lähes samoissa vaatteissa kuin olimme olleet talvella. Tuuli oli mukavasti tyyntynyt.... Mutta kuinkas kävikään. Tuuli päätti siten vaihtaa suuntaa lännestä puhaltavaksi. Klo 3:30 heräsimme kovaan kolahdukseen jossa keula hipaisi ranta kalliota. No pienellä siirtelyllä saimme veneen irti kallion tuntumasta. Hetkeksi... Lopulta nousin ylös ja puin päälleni vähän neljän jälkeen aamulla. Pidin venettä irti kalliosta aamu seitsemään saakka kunnes naapuriveneessä herättiin ja lähdettiin kohti uusia seikkailuja. Itsekin starttasimme pikaisesti tarkoituksena mennä Tammisaareen suojaiseen satamaan. Pieni navigointi "virhe" veikin meidät Hankoon vievälle väylälle. Ajattelimme pysähtyä Hankoon sitten seuraavaksi yöksi mutta, aallokko olikin niin mukava ettemme viitsineet pysähtyä.Eli yöksi menimme Taalintehtaalle. Oli mukavaa olla rauhallisessa omalla karussa tavallaan kauniissa paikassa. Ruokakauppa ja sauna kruunasivat illan. Aamulla lähtiessä otimme lisää Dieseliä tankkiin.

Ja tarina jatkuu muutamalla pysähdyksellä ennen Ahvenanmaata.....

1. Hauskaa, me olimme juhannuksen Gölisnäsissä,eli ihan nurkalla oltiin. Kiva nähdä kuvia ja lukea kommentteja tutuista paikoista. Meidän loma alkoi tänään, mutta veneen köydet irtoaa huomenna. Menemme ensin Lähteelään odottamaan tuulien tyyntymistä, sillä meitä kutsuu Viro tämän loman aikana. Hyvää lomaa ja turvallisia merimatkoja teidän venekunnalle!

1. Moikka, olemme olleet netin kanssa hniukan erimielisiä kuuluvuudesta. Nyt taas alkaa tulla päivityksiä jo kuluneesta reissusta. Olemme nyt jo paluu matkalla mutta päivitykset laahaavat pahasti perässä. Hanko on nyt sijaintimme ja aikamoinen tarina miten tänne päädyttiin on tiedossa. Nauttikaa reissustanne.