Safire Mökki mainos

maanantai 1. heinäkuuta 2019

Matka jatkukoon...

Kyllä kesällä tai lomalla on mahtavaa. Saamme kulkea merellä kavereiden kanssa tai ilman kavereita. Elisaaren jälkeen siirryimme saaren toiselle puolen,Gölisnäsiin. Mukavasti kaikilta tuulilta suojainen satama tarjoaa saunan ja sähkön vain pienellä kululla, laituripaikka maksu on vapaaehtoinen.
 Olemme olleet Gölisnäsissä muutaman kerran ja tällä kertaa löysimme järveen uimaan. Mahtava paikka ja melko lämmin vesi.
Illalla kävimme lenkkisaunassa kuuntelemassa vakio kävijöiden tarinoita. Tässä satamassa on aina useita lähes kalustoon kuuluvia venekuntia. Silti tänne ovat tervetulleita kaikki veneet koostaan riippumatta. Meillä
oli pieniä sähköaskareita veneellä ja saimmekin apua töihimme naapuri veneestä .

Lopulta pääsimme jatkamaan matkaamme kohti länttä. Kipparinnan kanssa keskusteltiin paikasta ja päädyimme tuulisena päivänä Tammisaareen. Pikainen kaupassa käynti, pitseriasta pitsat veneelle ja rauhallinen ilta lasten kanssa pelaillessa. Aamulla sauna ja sitten suuntasimme suihkun raikkaina merelle.

Päivällä meri oli tyyni ja liikennettä ei ollut
suuriakaan määriä. Ajatuksena oli mennä yöksi Hiittisen alueelle ja mahdollisesti jopa Hiittisen kaupan laituriin. Pikaisella netin selailulla emme saaneet tietoa paikasta ja pyrimme soittamaan sinne matkamme aikana. Emme saaneet ketään kiinni joten menimme turvalliseen Rosala TB Marin satamaan.

Yllätys oli suuri kun kauppa oli suljettu. Satamamaksu maksettiin viereiseen huoltamo on. Maksu 15€+5€ (sähkö) on kuitenkin ihan kohtuullinen. Huoltamoon on tullut elintarvikekioski josta saa tarvittavat elintarvikkeet.

Aamulla päätimme vuokrata pyörät ja käydä
tutustumassa saareen. Äitini on aikanaan kehunut Hiittisen kirkkoa kauniiksi joten pitihän se itsekin käydä toteamassa. Olemmeko tulleet keski-ikäisiksi kun tällainen meitä kiinnostaa. Saimme pyörien kanssa kartan ja vinkkejä leipomosta ja panimosta.
Matka venesatamassa Hiittisen kirkolle ja kaupalle on noin 9.5km. Matka meni polkupyörällä joutuisasti ja näki tätä kaunista saarta eri silmillä kuin veneillessä.

Onneksi emme menneet veneellä kokeilemaan yöpymistä kaupan laiturissa. Paikka on hiukkasen kärsinyt ja ajan hammas on puraissut laituriin. Ilmeisesti monessa paikassa mietitään kannattaako enään tarjota vierasvenelaituri palveluita.
Takaisin pyöräillessä poikkesimme suositusten
mukaan toiselle tielle. Löysimme itsepalvelu periaatteella toimivan kioskin jossa oli tarjolla munkkeja, leipää, mansikoita jne. Vielä kun olisi voinut maksaa käteisen lisäksi Mobilepay llä niin kauppa olisi käynyt isommin.
Kaiken kaikkiaan kyllä täällä Rosala TBllä kannattaa edelleen pysähtyä vaikka palvelut ovat satamassa vähentyneet.