Safire Mökki mainos

tiistai 14. heinäkuuta 2020

Suuri meriretki 2020: Vain yksi yö

Nyt alkaa olla matkan tekemisen nälkä. Viestittelimme kavereiden kanssa sijanneistamme. Minne mennä, missä olla.....

Hyvin nukutun yön jälkeen heräsimme lämpimään auringon paisteeseen tyynen saaren rannassa. Hiukan hävetti käynnistää moottori kun naapuri veneessä vielä nukuttiin. Kello oli kahdeksan kun irrotimme köydet rannasta. Ensimmäiseen ajo tuntiin näimme vain kolme purjevenettä liikkeessä emmekä ensimmäistäkään moottorivenettä. Sitten määrä tasaisesti lisääntyi. Matkamme kohti Utöäoli alkanut. Olimme karkean arvion tehneet saapumis ajasta. Tämä arvio pitikin melkoisen hyvin paikkaansa. Perillä olimme noin klo 14 ja saimme lähes viimeisen paikan kylän laiturista. Kaverit olivat saapuneet vain hetkeä ennen meitä ja auttoivat rantautumisessa.

Utö on kaunis saari jolle on helppo menettää sydän näin kauniina kesäpäivänä. Joskus olemme miettineet leikillämme asumista jossain saaressa, ehkäpä jopa täällä Utössä. Kaupasta piti käydä hakemassa jäätelöä kun meille tarjottiin heti suussa sulavaa mustikkapiirakkaa. On se uuni kyllä harkinnan arvoinen asia veneeseenkin. Ja illalla taas pistimme Autoterm Air 4D "pöhisemään" kuten edesmennyt kaverini olisi sanonut. Lämpöä riitti ja oli mukava nukkua.

Aamu Utössä alkoikin hiukan erilaisemmin kuin normaali aamumme. Vain "yksi yö" voi muuttaa kaiken.  Kipparinna sanoi lähtevänsä purjeveneen matkaan ihan tästä näin.... Onneksi sentään aamiaisen pisti omassa veneessä suuhunsa. Jäimme lasten ja koirien kanssa katsomaan purjeveneen loittomista. Onneksi sentään mistään dramaattisesta ei ole kysymys. Kipparinna lähti kavereidemme veneellä kohti Kökar / Sandvikia. Lähdimme noin puoli tuntia purjehtijoiden perässä ja yritimme nähdä oikean veneen ajoissa. "Meillä on veneessä valkoinen runko ja valkoiset purjeet" ei juurikaan auttanut tunnistamisessa. Löytyihän se oikea vene jota hetken kuvailimme ennen kuin menimme super nopeaa 6.8 solmua heidän ohitse.

Perillä taas aikaisessa eli noin 13:00 eikä tässäkään satamassa ollut liikaa tyhjiä paikkoja veneille. Saimme mahtavan paikan laiturista ja viereemme pääsivät kaverimme purjeveneellään.

Olihan tämä taas hieno päivä. Kaiken kruunasi päivän kävelyt luontopolulla ja sen jälkeen kuuma suihku. Edellisellä käynnillämme teimme toisen luontopolun ja nyt sitten tämän lyhyemmän. Molemmat ovat kauniita reittejä. Nyt vain tämä tuntui paremmalta. Lampaita ja kauniita maisemia.... Mitä muuta kaipaakaan rauhoittumiseen meripöivästä. Ja kyllähän se purjehtiminen aiheutti keskustelua. Ei ainakaan tuntunut yhtään ikävältä ja kurjalta. Päin vastoin purjehdus kärpänen puraisi entistä pahemmin. Ja vettä myllyyn laittoi vanha työkaverini muistuttamalla hänellä myynnissä olevasta purjeveneestä. Olisi juuri se mitä tällä hetkellä olemme haaveilleet.....