Safire Mökki mainos

sunnuntai 29. toukokuuta 2022

Toukokuun vaihtelevat ilmat

Ei meillä usein ole ollut mahdollista veneillä toukokuussa. Joten otamme siitä kyllä mahdollisuuksien mukaan ilon irti.

Kipparinnan kanssa olemme taas harjoitelleet veneilyä tässä Espoonlahden ympäristössä kahtena päivänä. Ja ilokseni voin sanoa veneemme liikkuneen purjeilla selkeästi enemmän kuin moottorilla. Se on meille taas hyvä saavutus. Hetken meillä jo hääräsi ajatus tuon isomman lahden ylittäminen purjeilla helatorstain. Samalla reissulla muiden veneseuramme veneiden kanssa. Lopulta päätimmekin lähteä vesille lastemme ja koiriemme kanssa.

Hyvin valvotun yön jälkeen ( veneväijy satamassa ) saimme veneen liikkeelle. Torstaista hamaan tulevaisuuteen olevassa sääennusteessa ei luvattu mitään kaunista ilmaa. Vaatetta riittävästi päälle ja köydet irti.  Pentalan ohitettuamma lähes tyynessä kelissä moottoritien saimma ensi puraisun sumusta.

Tutka päälle ja ensimmäinen pätkä "puutarhaväylän" alkua mentiinkin kohtuullisessa näkyvyydestä. Painelimme kohti länttä ajatuksena pieni loma.  Nuori kipparin alku haaveili saunasta jossain saaressa tämän viikonlopun aikana joten kaivelimme muistia paikoista joissa on hyvät saunat. Lopulta sumu väistyi ja alkoi aurinko paistamaan. Päädyimme rantautumaan Stora Svartön satamaan jossa edellisen kerran olimme pysähtyneet ensimmäisellä "Suurella Meri retkellä". Nyt siis ensimmäinen yö kyseisellä saarella.

Satamassa oli vain muutama vene ja paikka oli rauhallinen. Oli kaunista katseltavaa paljon ja joitakin pitivät metsässä juoksentelusta vaikka olivat hihnassa. Yöllä alkoi sade ja sumu. Aamulla mietimme kun mitä tekisimme. Onneksi sumu poistui päivällä ja lähdimme matkaan.

Lähtiessä paistoi aurinko ja kun olimme liikkuneet puolisen tuntia ja nostaneet purjeet alkoi sumu. En ole koskaan purjehtinut sumussa mutta nyt se oli edessä. Onneksi on tutka ja plotteri jotka auttoivat elämää. Pääsimme kuin pääsimme purjeilla Porkkalanselän ylitse ja laskimme purjeet jotta matka taittuisi säädyllisesti Elisaareen.

Elisaaresta testasimme heidän septi laitetta ja se toimi moitteetta. Oli helppo rantautua tuohon kun ei tuullut yhtään.

Elisaari on meille hyvin rakas ja olemme käyneet täällä vuodesta 1997 alkaen. Nyt saimme sauna vuoron illaksi ja pääsimme nauttimaan saunan lämmöstä ja meriveden (+15astetta) kylmyydestä "talviturkkin" poisheittämisen yhteydessä. Poika kiersi vielä luontopolun illalla sateessa saunan raikkaana.

Lauantai aamu alkoi tuoreiden mukkien voimalla. Ja päätimme lähteä kohti kotia. Taisi satama lähes tyhjentyä samaan aikaan ja menimme jonossa Inkoon edestalle. Purjeet ylös ja hiljaisuus saapui veneeseen. Aurinkokin päätti paistaa ja lämmittää meidän veneilyä. Purjeilla pääsimme hyvin +/-6 solmun nopeutta. Kunnes, kunnes.... Suuntaamme muuttui ja tuuli alkoi tulemaan takaa. Stora Svartön kohdalla laskimme purjeet ja naisväki hoiti veneilyn sillä aikaan kun me miehet valmistimme ruokaa perheelle.

Kaiken kaikkiaan ensimmäinen purjehdus lomamme perheen kanssa oli menestys. Kaikki ihmiset tykkäsivät ja koirat harjoittelivat purjehdus elämää. Suuria suunnitelmia kesäksi syntyi samalla kun odottelemme niitä kesän lämpöjä.

Useita asioita joutuu vielä miettimään. Esimerkiksi edellisen veneen hulppeat tavaroiden säilytystilat puuttuvat tästä ja joudumme varmasti vähentämään tavaroita retkiltämme.