@lagottobea |
Lauantaina oli mahtava ilma purjehtia. Vaikka aina olen sanonut etten halua kilpailla veneellä iski meihin taas pieni kilpailun poikanan. Koko matka Pentalan kohdalta Bylandetin kohdalle oli veneitä paljon liikenteessä. Osa meni ohitse mutta onneksi mekin pääsimme ohittelemaan useampia veneitä. Vauhtia oli niin paljon että, melkein unohdimme kääntyä kohteeseemme.
Menimme lauantaina tuulien viemänä Espoon Bylandet saarelle. Kipparinna oli kaivannut sinne jo pidemmän ajan ja nyt sille siunaantui oma hetkensä. Kuulimme että Espoo oli päivittänyt siellä poijut ja laittaneet vanhojen isojen tilalle tällaiset pienet poijut. Nyt ne painuvat heti veden alle kun niistä saa kiinni. Lisäksi kun yksi on kiinnittynyt on toisen vaikea saada venettään samaan poikiin kun se on jo veden alla. Kurjaa kun on laitettu pienet poijut. Muuten rantautuminen on melkoisen mukavaa. Rannalla on runsaasti renkaita veneen kiinnittämiseksi. Lisäksi näimme sellaisen tapahtuman poijujen kanssa mitä en tiennyt olevan edes mahdollista. Jäljellä oleva vanha poiju katosi illalla veden pohjaan kun siinä oli vene kiinni, vielä ihan ymmärrettävää. Ja aamulla sama poiju pomppasi pintaan isosti kolisten. Ihan kuin ongen koho joka painui veden alla ja ylös ahvenen siinä nykiessä. Mitään muutoksia ei ollut tapahtunut poijun osalta. Jos poiju vettyisi niin menisi pohjaan mutta ei se itsekseen kuivu siellä veden alla.
Tälläkin saarella on oma historiansa. Onneksi tämän nimeä ei ollut muutettu Venäjän kieliseksi kuten lähisaarilla oli käynyt ( https://www.is.fi/digitoday/art-2000009030340.html ). Täälläkin on ollut Neuvostoliittolaista historiaa. Saari on toiminut osana Neuvostoliiton vartioasemaa. Porkkalan vuokra-alue aikana Bylandetissa toimi vuokra-alueen merivalvonnan hallinnollinen keskus, minkä vuoksi saarella on yhä runsaasti ajan neuvostoliittolaista rakennuskantaa. Merivalvonnasta puhuen, paljon sukellusveneitä on tänä kesänä kulkenut Suomen ja Viron välillä. Kaverit ovat ajoittain aina julkaisseet sellaisista kuvia sosiaalisessa mediassa. Lähi hstoriamme on siis todella lähellä kun sitä taakse päin katselee....
Mutta ettei menisi ihan synkistelyn puolelle on saarella nykyisin mukava retkeillä. Ihan kaikilla tuulilla tänne ei kannata yrittää. Saari on sen verran ulkona että, aallokko voi olla haitaksi rantautuminen yhteydessä.
Jos kuitenkin kelit antavat myöden on täällä ihmisen hyvä olla. Kalliot ovat sileitä ja moni ulotteisia. Uiminen oli tällä kertaa lämmintä. Veneen mittari näytti jopa 22 astetta.
Saarella on useita grillauspaikkoja. Osa virallisia ja osa ei ehkä ihan niin virallisia. Kuitenkin kaikki grillit ovat hyviä ja turvallisia. Pohjoisen puolella on iso grillikatos ja puuvaja. Lisäksi siellä on kolme poijua joiden sijoittelussa olisi parantamisen varaa. Puuceet löytyvät sekä pohjoisen että lännen puoleisilta rannoilta. Lännen puolelta löytyy yksi grillikatos ja grillipaikka puuvajoineen. Kaivoin löytyy mutta en osaa sanoa sen veden laadusta. Selkeästi täällä on aktiivisia kävijöitä jotka huolehtivat saaresta. Kaikki oli siistiä ja ehjää.
Takaisin tullessa oli tuuli tyyntynyt lähes tyystin. Kävimme kipparinnan kanssa uimassa matkan aikana vaikka purjeet oli ihan avoinna. Veneen vauhti oli täydet 0 solmua.
Vielä pieni varoituksen sana ankkuroinnista täällä Bylandetissa. Pohjassa on kaikenlaista mihin annurin saa jumitettua kiinni. Nyt eräs ankkuri jäi kiinni poijujen väliseen pohjassa makaavaan ketjuun. Onneksi satamassa oli sukeltaja joka sen kävi irrottamassa.
Olisi todellakin mielenkiintoista kuulla tarinoita tästä ajasta tältä alueelta. Sekä miehittäjän että paikallisten tarinoita. Ei varmasti kenelläkään ole ollut helppoa ja mukavaa. Vanhaa rakennuskantaa jäi saarelle ja ilmeisesti tuo meri on ollut myös paikka jossa asiat on poissa silmistä ja poissa mielestä.
Jos kuitenkin kelit antavat myöden on täällä ihmisen hyvä olla. Kalliot ovat sileitä ja moni ulotteisia. Uiminen oli tällä kertaa lämmintä. Veneen mittari näytti jopa 22 astetta.
Takaisin tullessa oli tuuli tyyntynyt lähes tyystin. Kävimme kipparinnan kanssa uimassa matkan aikana vaikka purjeet oli ihan avoinna. Veneen vauhti oli täydet 0 solmua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti