Safire Mökki mainos

keskiviikko 3. elokuuta 2016

Mitä jäi käteen Meriretki 4:stä?

”Suuri Meriretki 4 ” joka kesti kaksi ja puoli viikkoa.

Tästä ajasta olin liikkeellä veneellämme kaksi ja puoli päivää neljän lapsen kanssa. Ensimmäinen ajatus reissuun lähtiessä, oli ajaa heidän kanssaan aina Kasnäsiin josta olisin poiminut vaimoni ja kummipojan äidin kyytiin. No, aloin kuitenkin mietiskellä kuinka realistista tämä olisi ollut. Päädyin sitten ajaa kahdessa päivässä Elisaareen josta äidit tulivat kyytiin.

-          Hyvää: oli aika lasten kanssa joka käytettiin maissa ja illalla satuillessa.
-          Hyvää: tankkaaminen Inkoossa maapolttoaineen hinnalla à säästöä yli 50€
-          Huonoa: lapset olisivat kuitenkin jaksaneet pidempiä päivämatkoja.
-          Parannus ehdotus: seuraavalla kerralla ensimmäinen pysähdys Espoosta lähdön jälkeen Elisaari josta seuraavana päivänä Hankoon tai pidemmälle.

Seuraavat hetket jolloin oli meidän perhe koirineen ja kummipoika siskonsa ja äitinsä kanssa oli leppoisaa. Tässäkin olisimme voineet tehdä ainakin reittivalinnoissa toisenlaisia valintoja. Itse havahduin vasta ajellessa Jussarötä kohden, että olimme samalla väylällä kaikkien Espoolaisten ja Helsinkiläisten kanssa. Illalla sänkyjä pedatessa totesimme veneeseemme mahtuvan hyvin tämän kokoisen porukan. Ehkä jopa pari ihmistä olisi mahtunut sisälle nukkumaan. ja pidemmät päivämatkat olisi ehkä tässäkin sopineet kuvaan. Jääkaappi tosin alkoi olla turhan pieni tälle porukalle.
-          Hyvää: tilan tunne veneessä
-          Hyvää: Veneily ystävien kanssa
-          Huonoa: En suunnitellut tarpeeksi hyvin ruokalistaa ( kylmätila )
-          Huonoa: Hupilaitteiden ( tabletit, puhelimet ), jääkaapin ym kulutus.
-          Parannusehdotus: Tarvitaan uudet isommat hupiakut jos teinejä mukana. mahdollisesti sijauspatjat jotta sängyista saadaan yhtenäisempiä kaikille nukkujille. Ilman autoa liikkuvien retkeläisten kotiin lähtöpaikaksi kannattaa valita paikka josta bussi / junayhteys kotiin.

Veneily oman perheen kanssa vieraiden lähdettyä jätti pienen tyhjyyden tunteen meihin kaikkiin. Lapset väsähtivät kun ei enään ollutkaan seuraa 24 h / päivä. Ja kyllähän pieni väsyminen saapui meidän aikuistenkin mieliin tällöin. Tämä päivä menikin sitten kaupassa käyntiin, veden tankkaamiseen ja lyhyeen ajoon Södra Benskäriin. Täällä olikin sitten luonnonranta odottamassa meitä. Päätimme huilahtaa ja olla paikalla kaksi yötä. Tämä kannatti sillä saimme poimia mustikoita, uida ja istua iltaa rauhassa. Paikka oli kaunis ja todellakin rentouduimme. Ainoa miinus oli kun vaimon siskon perheen ankkuriliinan päälle ajoi purjevene. Liinasta meni kudos poikki eikä tähän enään pystynyt täysin luottamaan.  Pientä keskustelua yliajajan kanssa…..
-          Hyvää: oma lupa ja oma rauha
-          Hyvää: luonnon ranta on koirien kanssa helpompi paikka uida ja touhuta
-          Huonoa: akkukapasiteetin kestävyys, kts edeltä
-          Parannusehdotus: luonnonrantaan rantauduttaessa suosittelen laittamaan kynnysmaton veneen kannelle ja rantaan. Nyt tuli sammalta ja havuja kannelle.

Södra Benskärstä Björköhön ajaessamme olimme piirtäneet reitin kartalle ja toisen veneen kadottua horisonttiin menimme ennalta suunnitteltua reittiä perille kohteeseen. Kauniit maisemat olivat matkan varrella. Tytär pikkaisen vaille 12-vuotta teki ruokaa meille. Ja kyllähän se ruoka maistuu veneillessäkin. Ruoan tekeminen liikkuvassa veneessä oli neidille ensimmäinen kerta ja kaikki onnistui hyvin. Björkössä menikin sitten pariyötä taas nauttien saaren uskomattomasta kauneudesta.
-          Hyvää: ennalta suunniteltu reitti
-          Hyvää luonnon rannasta toiseen
-          Huonoa: ei löytynyt hylkeitä
-          Parannusehdotus: esivalmistele lähtöä ennen hella (lisää Marinol).

Björköstä lähdimme Jurmoon ja kavereiden opastuksella suuntasimme vesille jossa olivat nähneet hylkeitä jo pariin eri kertaan. Ja siellähän he pötköttelivät luodolla. Veneidemme lähestyttyä jokainen merten jättiläinen pulahti veteen. Onneksi jäivät katselemaan meitä luodon viereisille vesille.  Jurmossa naapurivene varoitti käärmeistä kun huomasi meillä olevan koiria. Ja astuessani rantaan livahti nuori kyy pois liki jalkani alta.
-         Hyvää: ennalta suunniteltu reitti hylkeille
-          Huonoa: varaudu käärmeisiin, punkkeihin ym.

Loppureissu sujui kuten oli mennyt tähänkin saakka, hyvin. Kotiin palasimme koko porukka taas monta kokemusta rikkaimpina. Saimme viettää aikaa keskenämme sekä kavereiden kanssa. Itse huomasin reissun loppupuolella alkavani miettiä tulevaa arkea ja töitä. Olisin niin mielelläni viettänyt lomaa hetken kauemmin lasten ja vaimon kanssa. Vaimolla oli loma vasta puolessa välissä joten hän ehtii tehdä paljon muutakin.
Kotirantaan saavuimme lauantaina iltapäivästä tarkoituksena päästä veneilemään heti sunnuntaina vanhimman tyttären ja hänen poikakaverin kanssa. Mutta vieläkin tuli yllätyksiä. Kumiveneen toinen ponttooni oli tyhjentynyt syystä tai toisesta ( sormen mentävä reikä kyljessä ) ja vene kiepsahtanut ylösalaisin. Siinä sitä nosteltiin ensin oikein päin ja sitten laiturille. Saman tien viestiä Tourimarinelle josko saisi tuoda moottorin sinne pelastettavaksi. Ja vene meni sitten paikattavaksi Selboatiin. Näistä korjauksista kuulette mahdollisesti lisää tulevaisuudessa

Me kaikki saimme paljon uusia kokemuksia jotka muistuvat vielä kauan omiiin mieliimme.

1. Suuremman akkukapasiteetin korvaajaksi voin suositella salkkuagregaattia. Suurempien akkujen lataaminen täyteen vie pidemmän aikaa ja pääsääntöisesti myös painavat enemmän. Alle 1000W nelitahti agregaatteja saa jo varsin edullisesti. Ne ovat lähes äänettömiä, eivätkä juurikaan täten häiritse muita veneilijöitä. Polttoaineeksi pienkonebensaa niin ei haise.

1. Kiitos. Tämä ei ollut tullut mieleeni. Tutustun asiaan. Edellisessä veneessä oli aurinkopaneeli joka myös auttoi akkujen latausta .

2. Aurinkopaneeli on hyvä jos vaan tarpeeksi suuren saa. Itselläkin 90w paneeli ja paraimmillaan sillä saa 5A latausta.

1. Jeps, meidän aurinkopaneeli oli 80W. Se piti akuston aina täynnä. Nykyiseen mahtuisi 2*60W paneeli. Mutta kaikki mahdolliset vaihtoehdot aion tutkia ja valita niistä meille parhaiten sopivan. Joka tapauksessa tulen hankkimaan akkumonitorin jolla näen akkujen varaustilan.