Safire Mökki mainos

lauantai 8. heinäkuuta 2023

Pidempi pätkä purjehdusta.....

Lähdimme Maarianhaminan Itäsatamasta perjantaina aamulla kohti Korpostöm satamaa. Luvassa olisi mukavaa sivumyötäistä tuulta.  Kipparinna toivoi reittimme menevän Rödhamn ohitse ja sinne saakka kuljimme moottorilla. Tiedossa olisi pitkä päivä eikä sitä ollut tarve pitkittää yhtään enempää.

Välillä mentiin aivan myötä tuulee " virsi kirja" auki. Ja pieni pätkä Föglön jälkeen siinä kapeassa 1.8m väylässä taas moottorilla. Lopulta pääsimme avaamaan purjeet uudelleen ja rullasimme ne sisään vasta juuri ennen satamaa. Kihti ylitettiin mukavasti lähes koskematta purjeisiin. Vauhtia riitti 5.5 - 7.5 solmun välillä. Siis varsin mukavasti meille aloitteleville purjeveneilijöille. Varmasti olisi saatu puristettua tästä vielä hiukan lisääkin vauhtia jos olisi jaksanut. Kokonais matka-aika oli lähes 11 tuntia. Perillä oli lopulta hyvä olla. Nopea sauna ennen iltapalaa.

Toisin kuin FB ryhmässä on arvosteltu Korpostöm sataman palveluita en itse näe aiheeksi niitä arvostella. Me ehdimme hyvin saunaan joka menee kiinni klo 20. Ja talon päädyssä olevien vessojen yhteydessä on suihku jossa tarvittaessa pääsee käymään myöhemminkin. Talon päädyssä on myös erittäin toimiva tiskihuone. Lisäksi roskat saa lajiteltuna viedä omiin astioihinsa.

Mikä on mielestäsi myös mukavaa, löytyy satamasta polttoainqan jakelu sekä septin tyhjennys. Ja vielä bonus juttu. Satamasta löytyy automaatti defibrillattori. Aikanaan hotellissa työskennellessä sitä päässyt/joutunut käyttämään. Toivottavasti tälle ei ole käyttöä.....

Satama on varsin mukava kaiken kaikkiaan. Jos miinusta haluaa jostain antamaan on se ohi ajavien veneiden peräaallot.

Viimeiseksi. Täällä ei tänä kesänä ole kauppaa . Käsittääkseni tänne voi tilata Korppoon kaupasta ruokaa. Toki sitä ei saa heti vaan hetken päästä.

Ja käyttäkää saariston yrittäjien palveluita jotta meillä palvelut säilyy. Pyrimme aina käyttämään satamissa muutaman euron enemmän kuin pelkkä satama maksu.